marți, 13 noiembrie 2012

Eu nu vreau sa am benzina ieftina, sociala sau de alta natura.....

Petrolistii invoca ca au rezerve de combustibil pentru o luna. Ce inseamna "cu diferenta de o luna". Trendul pretului combustibilului de la Platt’s este in scadere si daca sa calculam diferenta de o luna, adica ieftinirile petrolului in Moldova trebuie sa apara peste o luna, adica daca la Platt’s se ieftinesc cu 20%, inseamna ca si in Moldova se ieftineste cu 20%. In timp ce pe piata internationala petrolul scade cu 20%, la noi cu greu ajunge la 2%. ANRE declara continua ca verifica corestitudinea de la vama pana la pompa si nu-i intereseaza ce se intampla pana la vama. Prin initiativa legislativa a Min Economiei se leaga pretul de Platt’s si doresc sa vad efectele. Eu nu vreau sa am benzina ieftina, sociala sau de alta natura, ci un pret la benzina care sa fie argumentata, controlata de ANRE, adica cand va creste la burse, sa creasca, cand va scade, sa scada si la noi, declara expertul economic Ciobanu.

Daca companiile petroliere au off shore pana la hotar poti lucra si in pierdere, profitul ramane pe partea cealalta de hotar si respectiv, nu avem incasari la buget

Inca un regulament a ministerului economiei nu reglementeaza nicicum situatia. trebuie sa fie o autoritate nationala responsabila.........eu am mari dubii ca statul vrea sa reglementeze aceasta piata sau sunt mari interese la politicul de la etajul de sus.

Pentru mine este important sa vad - daca pretul scade pe piata internationala, sa scada si la pompa din Moldova si sa-mi dea exact structura cheltuielilor, care sa fie argumentata.

spicuiri din emisiunea Banii Tăi 12 noiembrie 2012 cu Alexei Lungu de la PUBLIKA


Si acum un studiu de caz:



  • Proiectul legii cu care a venit ME, regretabil, pentru moment, este blocat, colegii de la MF au prevazut anumite riscuri, eu nu am înţeles în ce constau aceste riscuri, am venit cu suficiente argumente, eu rămîn a fi încrezător că va fi depăşit acest blocaj şi acest proiect în mod prioritar se va regăsi pe agenda legiuitorilor, pentru că este un proiect important şi aşteptat.
  • Colegii de la MF nu-i aranjează propunerea noastră ca să oferim dreptul consumatorilor mari de aceste produse să se autoasigure cu produse petroliere.
  • Eu cred că colegii de la MF vor înţelege că toţi trebuie să facem un efort de administrare în plus, fiindcă sistemul actual este unul cu carenţe.
Teze din interviu Europalibera.org din 7 noiembrie 2013 –  Valeriu Lazăr: Niciodată misiunile FMI nu au fost uşoare

Valeriu Lazăr:„Le sugerez colegilor de la Ministerul de Finanţe, celor de la Fisc, de la Vamă, ştiu că nu le e uşor, să nu cadă pradă tentaţiei de a spori presiunea administrativă. Este un drum care nu duce nicăieri. Ba din contra. Ei trebuie să aibă o atitudine mult mai prietenoasă faţă de mediul de afaceri. Noi trebuie să extindem baza fiscală.”

Valeriu Lazăr: „Noi, ca şi Ministerul Economiei, spunem vă noi putem şi trebuie să acumulăm mai mulţi bani la buget, dacă vom extinde baza fiscală, dar nu vom mări presiunea fiscală pe baza care există. ”

Valeriu Lazăr: Acum Ministerul Economiei are un proiect de lege, prin care încercăm să convingem colegii de la Ministerul de Finanţe că este absolut normal să atragem, în primul rând, investiţii. Dacă nu vor fi investiţii, nu vom avea fiscalitate, în genere, fiindcă se îngustează baza fiscală. Venim cu o propunere concretă, inclusiv din perspectiva administrării vamale, chiar dacă am fost învinuiţi că noi ne depăşim competenţele. Să fie acesta cel mai mare păcat pe care mi-l asum eu. Dar, dacă eu văd că cineva dintre colegi are anumite carenţe, eu sunt deprins nu doar să critic. Eu sunt deprins să vin cu soluţii, aşa cum le vedem noi.

Valeriu Lazăr: Pe mine mă deranjează ce vom face noi ca să îmbunătăţim administrarea fiscală şi vamală. Eu sunt gata să îmi ajut colegii din aceste instituţii.”
(video) Cum explică Parlicov situația de pe piața petrolieră


Si in final ma intreb - cat cost populism din grija fata de agricultori prin apararea marilori importatori?

De ce?

Pentru ca mi-am creat o deprindere fata de politicieni - e un studiu de caz aceste manevre, si eu reactionez diametral opus cand vorbeste ministrul....